سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دیدار پرشور هزاران نفر از مردم با رهبر در روز غدیر (شنبه 86/10/8 ساعت 5:19 عصر)
دیدار پرشور هزاران نفر از مردم

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم، با تبیین ابعاد عمیق عید سعید غدیر، تلاش و حرکت بی وقفه برای ایجاد جامعه اسلامی مورد نظر امیرمؤمنان را، نیاز امروز و درس بزرگ ملت ایران از واقعه غدیر برشمردند و افزودند: دنیای اسلام نیز باید به تأسی از امیرمؤمنان، پرهیز از تفرقه و تقویت اتحاد و انسجام اسلامی را، سرلوحه اهداف خود قرار دهد.

ایشان با تبریک عید بزرگ غدیر به همه «مسلمانان، مؤمنان و آزادگان جهان» به وی‍ژه ملت علوی ایران، تعیین خط امامت را به عنوان جهت و سمت و سوی حکومت اسلامی، بعد اعتقادی غدیر برشمردند و خاطرنشان کردند: نصب امام از سوی نبی مکرم اسلام و در واقع از سوی پروردگار متعال،‌نشان داد که حکومت در نگاه اسلام، معنی و مفهوم امامت دارد و صرفاً در مدیریت زندگی روزمره مردم خلاصه نمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، معنا و مفهوم امامت را، «اداره دنیا و آخرت ملتها، مدیریت دلها و تکامل و تعالی روح و جان انسانها» دانستند و افزودند: این جهت گیری عمیق، فرق اساسی و جوهری حکومت و قدرت در اسلام با دیگر حکومتهاست و شیعه نیز در پرتو همین مشعل درخشان و منطق روشن غدیر توانسته است در طول تاریخ، رشد کند و حقانیت خود را برای دلهای «جستجوگر و با انصاف» اثبات نماید.

رهبر انقلاب اسلامی، بعد دیگر واقعه غدیر را توجه به ارزش­های معنوی و شخصیت بی بدیل حضرت علی بن ابیطالب (ع) خواندند و افزودند: در واقعه بسیار مهم غدیر، باید کسی به امامت منصوب می شد که سرچشمه همه فضایل باشد تا همه تاریخ اسلام از او سیراب شود و محاسبات الهی و فوق بشری نشان داد که این فضایل بیکران، فقط در امیرمؤمنان جمع است و به همین علت است که حضرت علی بن ابیطالب (ع) خورشید آسمان امامت است و دیگر ائمه هدی، ستارگان این آسمان درخشان به شمار می روند.

حضرت آیت الله خامنه ای، ضرورت الگو قرار دادن جامعه اسلامی مورد نظر امیرمؤمنان را سومین بعد و درس عینی و بسیار مهم غدیر برای ملت ایران دانستند و افزودند: باید شاخصه های حکومت حضرت علی بن ابیطالب (ع) را سرمشق خود قرار دهیم و برای تحقق جامعه ای حقیقتاً علوی، بی وقفه تلاش کنیم.

ایشان: «عدالت، اخلاص،‌توحید،‌کار برای خدا، نگاه مهربان و عطوفت بار به آحاد جامعه و بشر، و جدیت و قاطعیت در برابر انحراف از صراط الهی» را از جمله شاخصه های حکومت امیرمؤمنان برشمردند و افزودند: ابعاد اعتقادی و مناقبتی غدیر برای ما بسیار مهم است اما علت اصلی زنده نگه داشتن یاد غدیر این است که همواره جامعه علوی را الگو قرار دهیم و برای تحقق آرزوی بزرگ ملت یعنی قرار گرفتن در سطح و ترازی که امیرمؤمنان می خواهد،‌ برنامه ریزی و تلاش کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای،‌درس بزرگ دیگر غدیر را،‌توجه کامل به لزوم وحدت و انسجام مسلمانان برشمردند و خاطرنشان کردند: حضرت علی بن ابیطالب (ع)، ‌منصوب پیامبر خاتم بود اما هنگامی که مشاهده کرد مطالبه این حق، ممکن است به اسلام لطمه بزند و اختلاف ایجاد کند،‌نه تنها ادعایی را مطرح نکرد بلکه با کسانیکه صاحب منصب حق نبودند و بر جامعه اسلامی حکومت می کردند همکاری کرد چرا که اسلام به وحدت نیاز داشت و به همین علت امیرمؤمنان این فداکاری را انجام داد.

ایشان در همین زمینه افزودند: ملت ایران،‌امروز در دنیای اسلام، از قویترین منطق یعنی «منطق ولایت و امامت» برخوردار است اما اثبات خود را در نفی دیگران جستجو نمی کند و به تأسی از امیرمؤمنان، پرچمدار دعوت ‌پیروان همه مذاهب اسلامی به وحدت و انسجام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به لزوم هوشیاری در مقابل فعالیتهای پیچیده دشمنان امت اسلامی برای تزریق ویروس تفرقه و اختلاف افزودند: درس بزرگ غدیر مبارزه با اختلاف و تفرقه است و برای تحقق این درس مهم پیروان مذهب اسلامی، باید از تعرض و اهانت به مقدسات یکدیگر و تحریک مسائل حساسیت برانگیز پرهیز کنند و همانگونه که در پیام حج بیان شد با هوشیاری و وحدت، برنامه استکبار را برای «ایجاد تفرقه مذهبی و درگیری میان شیعه و سنی» ناکام بگذارند.

رهبر انقلاب اسلامی مراقبت از حیله های دشمنان را رمز پیروزی ایران اسلامی در مقابل مستکبران خواندند و افزودند: ما ملت ایران،‌به برکت ایمان و توکل،‌احساس مسئولیت برای حضور در صحنه، و هوشیاری کامل در برابر دشمن،‌در مقابل همه تحرکات 29 سال اخیر استکبارِ پرمدعا و پرهیاهو، پیروز شده ایم و راه ادامه این موفقیتها، این است که هیچگاه دشمن را فراموش نکنیم و از حضور در صحنه غافل نشویم.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند افزودند: به یاری پروردگار، توصیه های لازم در این زمینه بیان خواهد شد و مهم این است که ملت، انتخابات را یکی از امتحانات الهی و یکی از عرصه های کارآمدی بداند و هشیار باشد که غفلت از دشمن ممکن است در این عرصه، لطماتی را به همراه بیاورد.

ایشان در پایان سخنانشان از خداوند متعال مسئلت کردند در این روز خجسته، نزدیکتر شدن به آرمانهای اسلامی را به ملت بزرگ ایران عیدی دهد.





39حدیث غدیر (شنبه 86/10/8 ساعت 5:17 عصر)
40 حدیث غدیر

 

غدیر در قرآن

الیوم اکملت لکم دینکم‏و اتممت علیکم نعمتى‏و رضیت لکم الاسلام دینا.
مائده: 3.
امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم.
 

 

فصل اول:جایگاه عید غدیر در مکتب

1-عید خلافت و ولایت

روى زیاد بن محمد قال:
دخلت على ابى عبد الله(ع) فقلت:
للمسلمین عید غیر یوم الجمعة والفطر والاضحى؟
قال: نعم، الیوم الذى نصب فیه رسول‏الله(ص) امیرالمؤمنین(ع). مصباح المتهجد: 736.
زیاد بن محمد گوید:
بر امام صادق(ع) وارد شدم و گفتم: آیا مسلمانان عیدى غیر از عید قربان و عید فطر و جمعه دارند؟ امام(ع) فرمود:
آرى، روزى که رسول خدا(ص) امیرمؤمنان(ع) را (به خلافت و ولایت) منصوب کرد.
 

2- برترین عید امت

قال رسول الله(ص):
یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى اکمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا. امالى صدوق: 125، ح 8.
رسول خدا(ص) فرمود:
روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد; آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت ‏شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید. ادامه مطلب...




خطبه غدیریه امام على(ع) (شنبه 86/10/8 ساعت 5:10 عصر)
خطبه غدیریه امام على(ع)
محمد فاکر میبدى
اشارت

ممکن است افراد بسیارى در طول تاریخ از حادثه غدیر و اهمیت آن سخن گفته و از آن تعاریفى ارائه داده باشند، اما هیچ یک از این سخنان نمى توانند بیانگر عظمت و شکوه غدیر باشد، زیرا تنها کسانى مى توانندتعریف جامع از وقایع و حوادث عرضه نمایند که خود پدید آورنده آن باشند. تنها زیبنده خدا، پیامبر(ص) و على(ع) است که غدیر را به بهترین شکل معرفى نمایند.
پیامبر به دستور خداوند سبحان حادثه غدیر را در میان دو نزول قرآنى قرارداد: ابتدا فرمود: یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، و افزود: وان لم تفعل فما بلغت رسالته(مائده،67) و پس از معرفى على(ع) به وسیله پیامبر(ع) با جمله من کنت مولاه فهذا على مولاه، خدا نیز فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً(مائده،3)؛ یعنى واقعه غدیر، اکمال دین، اتمام نعمت و موجب رضایت و خوشنودى خداست و روز غدیر ظرف زمانى این ارزشها معرفى کرد.
على(ع) نیز در خطبه عید غدیر خود که خوب است آن را خطبه غدیریه بنامیم به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخت. معرفى این خطبه که در گوشه و کنار برخى از کتابهاى ادعیه و روایت در غربت به سر مى برد و بررسى سند و کتابشناسى آن و شرح پاره هایى از آن، موضوع این جستار است.
 


1) متن خطبه غدیریه


الحمدللّه الذى جعل الحمد من غیر حاجة منه الى حامدیه طریقاً من طرق الاعتراف بلاهوتیته وصمدانیته وربانیته وفردانیته، و سبباً الى المزید من رحمته ومحجةً للطالب من فضله و کمنّ فى ابطان اللفظ حقیقة الاعتراف له، بانه المنعم على کل حمد باللفظ وان عظم واشهد ان لااله الا اللّه وحده لاشریک له، شهادةً نُزِعت عن اخلاص الطوى و نطق اللسان بها عبارة عن صدق خفّى، انه الخالق البارئ المصور، له الاسماء الحسنى، لیس کمثله شیئ، اذ کان الشیئ من مشیته، فکان لایشبهه مکوّنه. واشهد ان محمّداً عبده ورسوله استخلصه فى القِدَم على سائر الامم على علم منه، انفرد عن التشاکل والتماثل من ابناء الجنس، وانتجبه آمراً وناهیاً عنه، اقامه فى سائر عالمه فى الاداء مقامه اذ کان لاتدرکه الابصار ولاتحویه خواطر الافکار ولاتمثله غوامض الظنن [الظنون] فى الاسرار لااله الا هو الملک الجبّار.

قرن الاعتراف بنبوته بالاعتراف بلاهوتیته واختصه من تکرمته بما لم یلحقه فیه احد من بریّته، فهو اهل ذلک بخاصّته وخلّته، اذ لایختص من یشوبه التغییر ولایخالل من یلحقه التظنین وامر بالصلاة علیه مزیداً فى تکرمته وطریقاً للداعى الى اجابته، فصلى اللّه علیه و کرّم وشرّف و عظّم مزیداً لایلحقه التنفید ولاینقطع على التأبید. وان اللّه تعالى اختص لنفسه بعد نبیّه(ص) من بریته خاصةً علاهم بتعلیته وسمّاهم الى رتبته وجعلهم الدعاة بالحق الیه والادلاء بالارشاد علیه لقرن قرنٍ وزمن زمنٍ، انشأهم فى القِدم قبل کل مَذْرَوٍّ و مَبْرُوٍّ انواراً انطقها بتحمیده والهمها شکره و تمجیده وجعلها الحجج على کل معترف له بملکة الربوبیة وسلطان العبودیة واستنطق بها الخرسات بانواع اللغات بخوعاً له، فانه فاطر الارضین والسماوات، واشهدهم خلقه، وولاّهم ما شاء من امره، جعلهم تراجم مشیته والسن ارادته عبیداً لایسبقونه بالقول وهم بامره یعملون، یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم ولایشفعون الا لمن ارتضى وهم من خشیته مشفقون، یحکمون باحکامه ویستنّون بسنته ویعتمدون حدوده ویودّون فرضه ولم یدع الخلق فى بُهم صُمّاً ولافى عمیاء بکماء، بل جعل لهم عقولاً مازجّت شواهدهم وتفرقت فى هیاکلهم وحقّقها فى نفوسهم واستعبدلها حواسهم فقرر بها على اسماع ونواظر وافکار وخواطر، الزمهم بها حجته واراهم بها محجته وانطقهم عما شهد [تشهد] به بالسن ذَرِبة بما قام فیها من قدرته وحکمته وبین عندهم بها لیهلک من هلک عن بیّنة ویحیى من حىّ عن بیّنة وان اللّه لسمیع علیم[انقال، 42] بصیر شاهد خبیر.ادامه مطلب...




لیست کل یادداشت های این وبلاگ ?